Friday, April 22, 2011

Resepi LEMPENG Mika..

Jangan ada yg ketawakan aku buat entry resepi lempeng yek...

ada yang bertanya resepi rentetan entry ni Lempeng kuali SEDAP

idokla pandai sgt tp try jekla janji leh makan...

sebab apa dulu masa memula aku blajo tepon mak aku juga camana mak buat lempeng manis tu..

mak aku jawab camni " alahai ko ni.. aku sambil tido pun leh buat "

hahahah (maknanya mak aku perli aku la tu..)

tp nak citer dulu camana mak aku training aku duduk dapur.. hahahah

aku mmg sorg anak pompuan tunggal..

walaupun aku sorang tapi dulu2 kalau time mak aku masak jek aku mesti kena panggil duduk dapur .. itu ada la wajib.. jangan harap la mak aku masak aku dapat meniarap depan TV.. minta maaf la sure kena bebel setahun... ( tapi aku pelik tgk sepupu aku yg pompuan skrg mak diorg takde panggil masuk dapur pun.. sudahnya dah 17 tahun pun tahu goreng telor jek...) ada bagusnya didikan mak aku.. tp.. . mak bukan ajar aku masak sgt pun.. tp aku jd pembantu je.. kejap2 suh amik gula.. kejap2 suh amik garam... kejap2 suh amik itu ini..

dulu aku selalu merungut.. mak ni asik suh tolong amik itu ini jek bukan ajar masak pun..

mak aku jawab.. tak payah ajar ko tengok je mak buat ni...

maka hari2 aku kena ngadap mak aku masak dan menjadi budak suruhan amik itu ini..

tp dari situ la aku blajo sebenarnya...


ok dah abis aku merepek.. meh letak resepi lempeng sebab ada yg bertanya...

aku panggil lempeng manis jek.. fav aku dari kecik.. masa pantang aritu petang2 mak aku bg aku mkn lempeng ni gak minum dgn air kopi.. nikmatnya kalau air tangan mak kan..


bahan
  1. tepung gandum (suku paket) tak pandai nak sukat.. ikut nak buat byk mana
  2. air suam
  3. garam hujung sudu (sikit je)
  4. gula 4-5 sudu makan

cara-caranya

bancuh air suam dengan garam sket... kemudian gaulkan gula pula dengan tepung.. masukan air garam td dlm tepung.. kacau hingga rata.. bancuh cair sahaja.. untuk dpt lempeng yang lembut.. tp jgn cair sangat.. kalau nak rasa lagi lemak masukkan susu cair sket...

dah siap boleh la goreng.. senang jek kan..

goreng kuali yg panas titikan minyak sket jek...
tadaaa... dah siap....

selamat mencuba




.

5 bebelan kawanku:

Zura said...

ooo...cam tue erk...ktorg kalau buat...bancuh mcm bancuh cekodok...tepung, garam ngan air je...pastu ikut sukelah nk cicah ngan sambal ke, kari ke, susu pekat manis tue ke...tp mmg sedap lempeng nie...

Mrs. K aka Ibu Hadif said...

baru minggu lepas buat makan dengan sambal bilis.. selalu suka cicah gula merah jer.. huhu

eima said...

gile senang...
kepekatannye cam ne ek ...
bleh nanti eda buat lagi tp kali amik gambo adunan tu ek...plzz..plzzz

aMiYs said...

pasni leh buatkan utk amir.. mesti dia suka.. hehe..

ch@ said...

lepas ni kita nak letak pisang. lenyek pisang. hahaha, pastu boleh la cipta lempeng apam pisang. kekeke.

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah