Tuesday, April 29, 2008

Sejenak renungan kehebatan keajaiban Islam dan Al-Quran

Bismillahirrahmanirrahim!
Al-Quran ada mengajar kita menjagakesihatan spt membuat amalan:-

1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum mataharinaik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah s.a.w mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais)setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah nak kenasakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurangkurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalamsehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeterruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Denganbersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.

4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama ayam. Di khuatiriakan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpaidimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungiion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindak balasbiokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan kanan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli sains telah menjumpai bahawaenzyme banyak terkandung di celah jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidakhadam) Wassalam...

6. Sabda Nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan InsyaAllah Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya. (sos mail)

6 bebelan kawanku:

theblabber said...

ohh..baru tau knp sy tak gemok-gemok.hehe

@e_da said...

heheh yer ke tu bgn 5 pg terus mandi.. hikhikhikk

DYLA said...

hi,
salam kenal...

gud info.... thanx for sharing...

@e_da said...

hi dyla... sama2

~eira~ said...

thanks ida for sharing!

@e_da said...

sama2 iera...

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah