Wednesday, September 14, 2011

Ketupat Palas

Tahun ni kami sambut Raya di Johor dulu ( belah aku)
Kebiasaannya pagi raya makan ketupat nasi + kuah lodeh + kuah kacang + ayam rendang

ketupat nasi mcm bawah ni kami panggil ketupat bawang ( ikut bentuk)


Kalau belah hubby plak di Perak takde ketupat ni tiap kali aku beraya sana ...
Kami akan makan ketupat Palas dan rendang udang atau Kerang..

So untuk tahun ni kalau tak dia tak merasa la ketupat palas.
Kalau ikutkan kat tempat aku susah nak jumpa daun palas..
Tapi tah camana waktu kami jalan2 kat pasar pagi jumpa orang jual daun palas..
Hubby request nak makan ketupat palas pagi raya...


Alamak mana aku reti nak buat..
Selalunya tengok atau TOLONG mak mertua aku buat
Dari pengamatan dan pengalaman melihat tu la aku cuba BUAT.
selalunya bila aku lipat ketupat palas ni..mak mertua mesti cakap yang aku anyam tu ketupat betina.. dia buat ketupat Jantan.. tapi takpe la janji balu katanya...hahahha.. asal ada rupa dan bentuknya yang bersegi 3 tu..




Hasil tangan aku.. tak tau la betina ke jantan.. belasah je janji jadi gak...


Then tanak pulut... ni pun aku perati mak mertua aku buat..




hasilnya sebelum di kukus.... ada orang rebus... tapi aku ikut cara mak mertua kukus.. hahah belasah je la.

ni hasil dah kukus.. pic google.. aku lupa nak snap yg dah masak..

Huhu akhirnya dapat gak hubby makan ketupat palas ngan serunding pagi raya walaupun tak raya kat kampung dia... tahun depan aku kat kg dia.. dapat ke aku makan ketupat nasi???? huhuhu sabo je la...

Seronok mencuba sesuatu yang baru dan menjadi... hihi


3 bebelan kawanku:

noor said...

tringat plak masa blajar nk buat ktupat bawang hehehe...taiko uuu..kt johor ada lg satu kan cam alal2 lepat xtau nama tp sdp

ch@ said...

kalo mama ketupat palas ni dia order setiap tahun, mmg sedap. ketupat daun pun buat juga. i la tukang anyam. hihiii.

abah khalisha said...

mak mertua abah pandai wat ketupat palas ni..abah? tau makan je.hehhee

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah