Monday, January 16, 2012

Asam pedas ikan sembilang


Menu sabtu... hubby mau mkn asam pedas..
cari ikan pun dah malam hari jumaat tu..
abg jual ikan tu kata ada ikan sembilang laut
hubby kata ok sedap tu..
makanya beli seekor shj tu pun RM19.. terkejut mak
hubby kata sembilang laut memang mahal
nak pulak ada telur sekali kat dalam abg jual tu kata..
nak makan punya pasal beli la


Perap ngan asam jawa, minyak n limau... supaya hilangkan hanyir....
ikan ni suh abg jual tu siang siap-siap.. senang keje aku.. hihi


wawaawaaaaaaa telur yang mabeles.. beso telur dia ni.. patutla mahal.. payah nak jumpa sembilang yang ada telur sekali ni...  teringat adik aku kalau jumpa ikan yg ada telur ni.. sure berebut ngan dia.. hih  kecik2 sampai ke tua perangai sama.. hahah

Masukkan daun kesum baru ada umphhhhhhhh.. 
daun tu leh makan skali. hihi


Reneh sampai ikan masak... masak dalam kuali senang nak balik-balik ikan supaya tak hancur


dah siap... sabtu tu kami meratah asam pedas je la...


Menu simple.. sayur ulam, sotong n ikan goreng , ikan asam pedas  n telur dadar


Bila hubby selera makan terasa puas aku masak.. byk kali dia ulang-ulang makan lak tu.. ptg sket tu aku rebus lak jantung pisang.. lagi selera dia makan.. huhu... asam pedas oh asam pedas.. orang johor memang sinonim dengan ASAM PEDAS.. hihi







15 bebelan kawanku:

eima said...

huwaaaa pandai eda masak ....
ima tak reti masak asam pedas ni
klu blajar pun bkn ade org nk mkn punnn ... hehe

Cik Puan*PIE said...

ishhh...terliur nye tgk...telur semilang mng feberet sy kak ida. selalu berebut ngn kakak2...tp mestilah sy dpt bnyk, psl sy tunggu abah siang ikan smpai abis...hahaha

aMiYs said...

waaaa... terliur tau... dh lama x mkn asam pedas johor... kasi resepi buleh? heheheh....

Amiizaa2001 said...

aedaaaa sedappppppppnyaaaa:) peberet akak jugak tu ikan sembilang:)


semlm akak beli ikan mayong ada telor jugak.....:) masak gulai kari+asam pedas...heheheh dua benuakan...johor vs kedah :)

nUR_rOsALiNdA said...

Kan kan...
Perkara paling bahagia bila tgk suami makan masakan kita

*SiRibenMerah said...

terliur nengokkkk~

ch@ said...

kita suka asam pedas. nanti akak ajar mcm mana nak buat eh. hiii. gila tak reti kan? apadaaa. suka letak kicap.

KSWSK said...

tang telur ikan tu yg terbaekkk....

Mama Hanim said...

Wah sedap tu eda.. Skill masak power mesti best.. Nk skit..hehe..

Qhaifa Nur said...

sedapnya asam pedas ikan sembilang ni...

besar tu telurnya...

Zie Fauzi said...

adoiii..sedappnya...bak sikit.. tak makan lg ni...

SSulieana said...

ye betul...kasik la resepi...su selalu fail masak asam pedas ni...

azura samsuddin said...

zura kalo ikan sembilang msk asam pedas, xmkn nasi pun xpe, hirup kuah ratah ikan nak pulak de telur ikan mmg zura cop siap2lah kalo x sumenye nak hehehe

**pandai eda masak

noor said...

waaaa gitu rupanya telor ikn tuh...org jhr klau msk asam superb!

Salina@IbuAqil said...

Uishhhhhhh!!! Terliur dh ni.. ;)

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah