Wednesday, June 27, 2012

Mini Farm Mak!

 Di kampung penuh kehijauan
Bangun pagi round belakang rumah..
Sebab mak pagi-pagi mesti dah tengok pokok-pokok dia...
seronoknya nak masak apa
semua bahan tersedia...


Jom zoom mini Farm mak sy....



 Pokok Limau yang merimbun......... semua ni selesai dah aku petik bawa balik KL.. hihi senang kalau nak buat sambal belacan.. perah limau... hihi



 Pokok sireh... selalu orang nak bertunang ke kawin cari kat mak je... ambil la berapa banyak nak.. pokok ni senang merebak... kejap je dah melata tumbuhnya....



 Pokok daun kesum yang merimbun dah mcm rumput je gayanya... puas aku memetik... bawa balik senang nak masak asam podas nanti... kat sini secekak 50sen pun seciput je.....  kat kampung ambilla berapa banyak nak buat ulam pun boleh.. heheheh




 Pokok keladi... ni sket je ada tempat lain lagi mak tanam....







 Yang ni aku geram sagant... cili masak ranum.... kalau la tak pedas dah aku ratah agaknya.. hihihi.. bukan apa tengok segar bugar betul... sangat freshhhhhhhhhhhhhhh!!!


 Rimbunan daun pokok markisa...



 Tak penah rasa pun buah markisa ni.. orang kata boleh buat air... tapi suka tengok buah ni.. cantik je...






 Suka memetik... nak bawa balik... banyak lagi sebenarnya... aku bawa balik siap bagi kat jiran umah.... yerla aku nak banyak2 pun kang busuk lak tak makan... masak guna la sikit-sikit... ehhe


kalau la kat umah KL ni ada tanah yang lapang macam kat kampung seronoknya boleh menanam.... kat umah aku takat tanam pasu boleh la... :P


7 bebelan kawanku:

Aju Mohit said...

wahhhh bestnya, luv it!!! eda aju pikir apa tau..

1) limau, minum suam2 boleh kurus,

2) sirih rebus and buat basuhan tuutt

3) daun kesum buat laksa !!!

nyummy!!! bestnya

eima said...

syoknye .... meriah tul la.....klu tok aku sihat mesti cam ni gak tanaman die .....

Saya Disini said...

wowww...bestnye..nak mkn p petik je..ini lah hasilnye berbudi dgn tanah...

KhaiRin : anies said...

berbudi kpd tanah... kalau la umah kite ni byk tanah kn best ;-)

cicikwani said...

ada, kalau balik lagi nnt nak kirim bawak benih pokok markisa tu... mak wani lama dah cari tapi tak jumpa...

Nens Collection said...

KALO KAMPONG SENANG NK TANAM MCM2 KAN..MACAM MAK KITE JGAKK..
XYAH BELI SAYUR2 NI..;)

Ibu Lala said...

syoknye dok kampung kan. meriah dengan tanaman...

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah