Tuesday, May 26, 2009

Sudah terjawab.. terima kasih semua.....

Alhamdulillah.. terima kasih semua yg memberikan pandangan dan pendapat yg sangat membantu aku untuk membuat keputusan itu... Akhirnya smlm aku gagahkan diri juga untuk meneruskan check up di klinik kerajaan. betul kata mereka yg berpengalaman walaupun agak leceh dan rumit prosesnya tetapi sekurang2nya kesihatan aku n baby di pantau rapi.... result MGTT negatif tidak ada punca2 diabetis.. reading gula 4.3 shj.. paras normal menurut doc.. masalah kaki bengkak tu maybe badan aku ni byk air dan saiz kaki kecil yg dibebani berat badan yg semakin bertambah.

Semalam waktu membuat ukuran berat alhamdulillah sedikit pun takde berubah naik tidak turun pun tak.. maintain.. berjaya aku kawal.. hahahah.. setalah tak makan malam yg lewat.. Doc pening smlm.. katanya ramai patient yg berat naik mendadak dan ramai yg kena diabetis.. aku di larang sama sekali oleh doc untuk TIDAK meminum apa2 jenis air dr dalam TIN atau KOTAK... susu atau soya kotak sekalipun.. menurut doc susu dan soya dalam kotak tu pun mmg tinggi kandungan gulanya... patutla pun... sebelum tu mmg aku bedal susu HL dalam kotak tu.. konon2 nak tambah kalsium rupanya menambah segala2nya dlm badan.. heheheh

Smlm juga sekali lg aku buat MGTT.. tunggu la resultnya.. tahap BP adalah normal.. urine pun takde masalah... doc buat scan baby semlm... huh agak suprise baby kat dalam ni rupanya dah berat 1kg100gram... wahh dah besar la nak mama mucuk nih.. ni baru 7 bln nih.. nampaknya gaya pemakanan aku mmg kena jaga elok2.. kang sampai 9 bulan mau baby jd 4kg lak.. hehehe.. takpe la janji baby sihat yerr.. doc ukur semua anggota badan baby.. tp dia so notty kat dalam. doc banyak kali nak cari anu dia tak dapat2.. kaki gerak sana.. gerak sini.. sampai doc surrender letih nak cari.. anak mama ni aktif la.. hehehhe

Waktu doc check tu dia kata uri dah naik kepala baby kat bawah dah pun.. huhu lain doc lain citernyaa... Kiraan EDD juga dahberubah sedikit... awal sket dr jangkaan asal ikut saiz baby tu... apapun aku berdoa jerla agar semuanya dipemudahkan...


Sejak minggu lepas lg teringin nak makan sukun goreng nih.. weekend aritu jumpa lak kat pasar tani.. sib baik murah je sibiji aku belu baru rm3.20.. ada sekali aritu aku tanmya sampai sekilo 4 hengget .. huhu dah la buah tu besay mau rm 12 kalau di timbang tu.. so smlm gak melepaskan hajat minum ptg.. buat sukun goreng..


Minum ptg semlm.. sukun goreng cicah sambal kicap... fav baru hubby.. sebab org Johor je selalu cicah sambal kicap nih..dia baru belajar, dia kata sedap so aku pun buat la sekali smlm... nyummm.. nyum... selera dia makan..




Dalam N3 ni juga aku nak ucap tahniah kat HAJA .. dia dah selamat melahirkan baby boy awal pagi td jam 2.10 pg.. syukur ... ptg smlm sempat ber ym ngan dia masa tu dia dah rest kat umah bukaan dah 3cm katanya.. mlm td pun dia sms bila dah masuk wad dan waktu tu 4cm... masa dia sms tu aku yg berdebar n berdoa agar dia dipermudahkan.. dan pagi td sewaktu on the way ke opis.. dpt sms yg dia dah selamat melahirkan..

HAJA n DIHAH yg comel.. akak cilok dr blog haja yer.. hehe jgn mare tau... dihah dah jd kakak tau...


waktu baca sms tu air mata ku meleleh tak semena-mena.. rasa terharu n tumpang gembira pun ada... Aku ngan Haja ni dah rapat walaupun tak penah jumpa hanya di blog atau ym jer la.. dia dah mcm adik.. banyak pengalaman hamil n suka duka yg kami kongsikan.. aku pun byk belajar hal2 pregnancy ni dr dia... bila dia dah selamat melahirkan masa tu juga aku terbayangkan waktu aku yg bakal tiba tak lama lg.. huhu seram seriau pun ada.. tp aku kena lalui juga dengan kekuatan... insyaAllah...

11 bebelan kawanku:

Intan and The Boys said...

wah. bagusla dah dapat result mgtt. dan semua ok2 je.
kite lak berdebar2. baru je lepas buat ujian.

Anonymous said...

wah, cucur tu best la..lama x makan sukun goreng..hehehe..
take care ya!..:)

Diamilikku said...

kan normal je benda tu..
tak yah risau2 ahhh..kang effect baby...buat relax jer k...lepas ni maintainkan aje...check up je dua2...tak rugi tang mana pun....

RaFFLeSiA MeRaH said...

moga2 sentiasa dipermudahkan sampai saat kelahiran nanti...amin....

Dj Epoi said...

Ok....kami semua sekadar berkongsi apa yg patut....

Ok teruskan jer....
Dua2 ponk OK gak.....

isya said...

alhamdulillah,semuanya ok.. take care ye..

DYLA said...

oo haja dah bersalin dpt boy? so sepsang la..

mmg bagus cek kat gomen sbb details kan. tp menunggu lama la..

cuma ieda kene scan jugak tau, nak tgk air ketuban byk ke, sket ke... masa dah last2 pregnancy sok. penting tu.

MariaFaizal said...

Hi dik,
Sorry dik x dpt place comment much earlier.So occupied yesterday dgn med.check-up (Ieda pun busy dgn check-up juga kan ? hehe...).

Alhamdulillah Ieda & baby dlm keadaan okay & stabil.Tahniah buat Haja yg baru menerima 'org baru' dlm hidup.Must be one of the happiest days in life :D

Ieda jgn sedih2 or terlalu fikirkan perkara2 yg menakutkan (but i understand that as I've gone thru what you're going thru right now as first time mom).Masa bersalin nanti,insyaAllah dipermudahkan dan hubby sentiasa dgn Ieda utk beri semangat & kekuatan.Bila baby Ieda diletakkan /given to you,you'd feel that would be the most beautiful moment in life & with the most wonderful feeling in the world.Trust me!

Cheers to you!

@e_da said...

puterikure-kure..
sy still berdebar gak tunggu result Mgtt ke2 nih.. harap2 kita sihat2 je la yer...

Kak Su.. maintain check dua2.. hatipun senang.. hehehhe

Kak RM.. terima kasih ye kak...

Bro DJ.. Tq.. diteruskan kedua2nya...

Isya.. trima kasih ya..

Dyla.. betuil tu kalau kat gomen agak setail la walopun jenuh nunggu...

KAK MARIA... tq bg kata2 semangat.. its true.. camanala kalau dpt kendung baby sendiri nanti... menitik air mata rasanya.. heheh.. kiss for adam n ayesha.. adam moga cpt sembuh yer...

cendawanintim said...

akak pon kena buat ujian MOGTT tuh 2 minggu lagik....masa peknen iman dulu result tak lepas...alahaaaiiiii..tensen ajer kalu pk2..hurm!

Cik Puan*PIE said...

kak ida..insya-allah sumenye akan okeh.jgn riso2 k...kite akn doakan kak ida n bby selamat sume

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah