Friday, April 1, 2011

Ada apa dengan April???

Hari ini sudah masuk April...



no.. no... jangan sambut APRIL FOOL ya...

itu bukan budaya kita....

Orang islam tak patut sambut tu semua...

meh share sikit kisah sebalik APRIL FOOL

Setiap kali menjelang 1hb April, sesetengah orang kita begitu taksub dengan budaya 'pandang kebarat'. Berbalik kepada perayaan April Fool's Day ini, adalah ia mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian.

Penduduk-penduduk Islam diSepanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dr Sepanyol. Penduduk-penduduk muslim ini, diberitahu bahwa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh dipelabuhan. Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi keperlabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak.


Keesokan harinya (1April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan menuju ke perlabuhan. Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk-penduduk Islam ini. Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya dibakar.Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil. Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.

Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia. Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri. Semoga Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kita.

sumber sini


Tapi sebenarnya nak bagitau suka bulan APRIL.. sebab bulan ni bulan BIRTHDAY AKU!!!! hahahahha.. 16 days to go.. yeahhhhh




7 bebelan kawanku:

ct N honey said...

bulan april hari lahir anak ke 4 20hb...

ch@ said...

16 Aprilkah ulangtahun mu akak? mau kasi hadiah ni :)

yatie chomeyl said...

mesti x sbr tggu bday ni ;)

noor said...

teringat masa study dulu..slalu kena april fool!!!!! xelok kan sbenarnya samalah cam valentine sumer tuh..nih terbaru poco2 lak

CatlinaFly said...

itulah..byk lagi hari2 yg tak sepatutnye dirayakan oleh org islam..contoh:

valentine day
halloween
dan juga april fool

bonda dadif aka akish said...

owwwhhh patotla eksaited beno nih...

ekekekeke..

Unknown said...

*kita dlu msa bljr pon jahil psl benda ni.,..

ouh tklama dh nk smbut besday..hihi

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah