Friday, September 23, 2011

Kerenah Anak Orang dan Anak sendiri

 Di rumah kita la Ibu kitala guru pada anak sendiri
Di tempat kerja.. kitala Tenaga pengajar dan kitala juga ibu kepada anak orang..

nampak macam serupa.. tapi ianya adalah berbeza...
di rumah 1 kerenah je kita nak hadapi.. anak sendiri yg memang lahir dari zuriat kita sendiri.. kita yang membentuk mereka.....


Di tempat kerja.. pelbagai ragam,.. pelbagai kerenah.... walaupun anak orang tapi dah menjadi tanggungjawab mereka di bawah pengawasan kita.. kadangkala bertindak sebagai kaunselor... rata-rata student ku ramai perempuan.. memang banyak betul kerenahnya... jangan kata pelajar lelaki je NAKAL.. pompuan pun sama naiknya.. kadang-kadang tak terjangkau dek akal nak menanganinya...
Tapi ada hikmahnya.. di sebalik itu aku menjadi semakin dewasa mengenali setiap kerenah manusia..

Mendidik anak orang yg biasa... sederhana dan anak orang kaya... mencabar dengan pelbagai gayanya... ada yang payah nak ditegur.. almaklum la anak orang kaya.. Tujuan kita sama.. belajar tak kira la miskin atau kaya... walaupun aku bukan mengajar bukan di peringkat sekolah.. mendidik anak remaja juga adalah zon yang sangat mencabar... semuanya memerlukan kesabaran yang tinggi...


 Berkat mendidik anak orang  semoga Allah permudahkan mendidik anakku sendiri...


 semoga dia jadi anak yang mendengar kata... bijak dan soleh....



Mata layu nak tidur... hihi



 Minggu ni aku menghadapi pelbagai masalah pelajar... macam ragam manusia.. membuatkan kita semakin hari semakin dewasa... Ya Allah kau lindungi la anak-anakku nanti.. aminnnn

6 bebelan kawanku:

alyyani said...

samala kita ieda, agak stress this week. rasa nak dok umah tgk anak2 je kan?

nUR_rOsALiNdA said...

AMIN!!!~
Semoga Khaleef juga menjadi anak yg soleh serta mendengar kata bila besar nnt..AMIN!!!~

KhaiRin said...

bkn mudah nk 'bentuk' manusia

ch@ said...

betul kata akak tu, makin byk kerenah, kita makin matang. tuk masa depan, kita dh tau mcm mana nak handle walaupun sukar ditangani. cayok kak.

mikhail ni, suka hati dia je nak tidur mana2.

eima said...

mika ralit nyot2 puting sampai lalok ..sebijik cam fahim .. behave gile klu dpt candu die

Lady Rina said...

..semoga dapat mendidik pelajar dengan baik... :)

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah