Thursday, January 19, 2012

Jenazah melekat di Kubah masjid


Share kisah ni...
dr FB teman.. 
tak pernah tau pun  sebelum ni..




 
 
Kisah jenazah melekat di kubah masjid nabi s.a.w. ini adalah riwayat drpd syeikh waliullah Murtadha al-Zabidi (1790M) mengenai peristiwa org2 wahhabi pd zaman itu yg cuba merobohkan tanda2 di kubur baqi' dan mahu meruntuhkan kubah nabi dgn tujuan menghalang umat Islam memuja2 nabi dan sahabat berlebih-lebihan. Dikatakan seorang hamba Allah cuba mendaki kubah hijau ini untuk menghancurkannya, lantas beliau disambar petir dan mati di situ serta mayatnya melekat tidak boleh ditarik. Ulama2 pada waktu itu bersepakat membiarkan mayat itu dikafan, dan dikerandakan diatas kubah itu dan ia masih kelihatan sehingga sekarang. Kata syeikh al-zabidi..Allah sengaja membiarkan mayat itu melekat dengan kubah sebagai pengajaran kepada umat Islam berikutnya.

Namun, terdapat beberapa golongan yang cuba menafikan kisah ini bagi menutup kesilapan golongan wahhabi yang mahu menghancurkan kubah nabi s.a.w.

Ada pula golongan yang keliru bagaimanakan jenazah ini menerima seksaan atau nikmat di alam kubur sedang mayat dan kuburnya terpampang dikhalayak ramai. Ada pula golongan cendiakawan Islam mula menganggap seksaan dan nikmat kubur hanyalah dengan roh shj bukannya dengan jasad.
 
 
 
apapun semua kuasa ALLAH yg Maha bijaksana lagi Maha mengetahui...

4 bebelan kawanku:

ch@ said...

kuasa ALLAH. jom pi solat kak. adeh!

eima said...

subhanallah ...

Salina@IbuAqil said...

Subanallah!! Allah swt maha berkuasa.. ;)

Nur-nba said...

Subhanallah..

p/s : Eeda, chatbox Eeda dah expired.. (maybe Eeda tak perasan kot..)

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah