Monday, July 9, 2012

My 6th Pregnancy....

Terima kasih pada yang ucap tahniah dan mendoakan kami
Semoga doa kalian dimakbulkan Allah


now my pregnancy sudah 5 bulan lebih... kurang seminggu lebih je nak masuk 6 bulan..
kandungan kali ni terasa begitu cepat masa berlalu..
kadang-kadang tak sedar yg diri pregnant




 Bukan senang bagi saya nak kekalkan usia kandungan begini
Selalunya masuk sekitar 11@12 minggu kandungan dah gugur
Kekecewaan sudah sebati dalam diri
Redha dan tawakal dah bertahta di hati
Kalau ikutkan hati memang tak kuat.. 
Tapi suami, keluarga dan kawan2 jadi semangat untuk teruskan hidup..
Tanyala siapa yang rapat dgn ku pasti tau
Tiap kali terjadi aku tak pernah kering air mata
Dalam redha ada sekelumit kesedihan..
Naluri seorang ibu
Aptah lagi kandungan ke 5 yang gugur tempohari aku lihat janinnya yang merah 
itu gugur sendirinya.. (nantila ceritanya)






Alhamdulillah baby kali ni sangat aktif... lain dari kandungkan abang mikhail.. seusia 3 bulan nak masuk 4 mama dah leh rasa pergerakkannya.. namun menurut doc kedudukannya sama seperti abang mika.. melintang di dalam perut... hari-hari aku rasa pergerakannnya dia bawah perut.. kerana kakinya berada di bawah.. kepala di kanan perut dan punggung di bahagian kiri perut.. takpela janji kamu sihat membesar...


beberapa komen kawan2 yg mencuit hatiku



Azni tekaan awak hampir tepat.. sy 5 bulan lebih skrg







Eima.. tabik kat ko.. mmg sahabat setia pembaca blog ku
sebab eima ingat yang aku ke filipina
Yang pastinya masa aku outstation seminggu ke FILIPINA
sesunggunya masa tu diri sendiri tak tau pun pregnant dah
kandungan masa tu 7 nak masuk 8 minggu
Punya gigih aku berjalan..
mengangkut bag
stress keje buat paper.
present paper di sana lagi..
aku tak detect pun diri sendiri ada isi...

mulanya Cik P tak muncul aku sangkakan aku stress buat paper nak present tu
dengan perasaan takut nak present lagi
nak -nak speaking London.. (1st time present paper oversea) mau tak gigil
adoii la,.. masa tu stress gila la....

Then dah habis present paper balik Malaysia masa tu bulan 3
Cik P masih tak muncul..
aku wak dek jugak lagi...
Hubby dah bising.. aku tak check
sebabnya hati tu kata "ahhh takde kot"
sebab aku br lepas 5 bulan keguguran
hati tu tak rasa pun ada...


setelah kandungan 10 minggu baru aku check up sendiri...
terkejut be...k gak bila tengok line 2 ni...


masa tu berkedip-kedip gak mata
betul ke mimpi..

UPT tu pun tengokla beli yg murahan je.. sebab tak sangka pun nak ada..
tu pun hubby yg beli.. ikut suka dia pilih yang mana.. dia kata yg murah ke mahal kalau dia ada tetap ada gak line tu.. siap tunggu aku buat test.. sbb aku berkeras tak nak buat test lagi.. hahah
Dia lak membel n prihatin lebih.. dia yang ingat pesan doc kalau lambat P cecepat datang check up..
Memang aku yg buat lewa aritu.. sebab semua tu aku sendiri tak jangka..
tapi bila dah tau + hati berdebar.. hanya kawan rapat ku khabarkan



mak dan mak mertua pun tak tau.. hanya setelah check up kali ke2 baru aku bagitau mak.. bukan nak sorok.. tapi taknak mereka kecewa lagi.. biar aku sendiri yang rasa.. sebab kalau bgtau mak aku dia pastinya mengharap cucu kali ni menjadi.. selalunya kalau aku yang keguguran dia la orang yang turut sama bersedih.. so aku simpan dulu.. benar-benar yakin lepas kandungan 12 minggu baru bagitau dia...



dan komen nad..tersenyum akak...



nad.. sesungguhnya hati ni memberontak ingin menulis, ingin berkongsi pada semua tatkala tau diri +.. tapi kuatkan semangat.. simpan dalam hati.. sebab tak mau cerita lama berulang kembali... nanti diri sendiri yang sedih.. bak kata pepatah "guruh di langit air setempayan dicurahkan" so akak ambil tindakan diam dulu sehingga keadaan stabil barula bersedia bagitau kawan-kawan... Bila tengok entry sahabat-sahabat lain yang seusia kandungan menulis tentan Check up bulanan mereka.. hati ni sangat memberontak ingin menulis sama... tapi tahankan perasaan... allah je yg tau.. hihi

Pengalaman mematangkan usia....


  
 kenangan 1st time check up baby kat PUSRAWI ( kepala sape tah aku snap.. hihi)


 
 Orang yg paling happy.. tentunya En hubby.. dia selalu doa nak gegirl pulak.. harapnya allah makbulkan ... :) mika happy tapi dah start mula menjelessss... over papa tau.. siap nak amik gambo kat pusrawi kenangan check up 2nd baby katanya.. patutnya pic mama yg enterframe sini.. hahah




waktu ni kandungan berusia 10 minggu @ 2 bulan setengah.... see nampak bentuk baby tu... kandungan sebelum2 tu susah nak nampak mcm ni...


Dan alhamdulillah kini aku bersedia.. moga kekal janin ini hingga lahirnya

Mika nak masuk 3 tahun bulan 8 ni..
rasanya just nice timing bagi aku yang c-zer ni.. hihi

huh penat mengarang.. dah lama rasanya tak buat entry sepanjang ni... tergerak hati nak tulis pun sebab minggu ni dah start tukar uniform.. tu pun baru ada yg perasan me preggy... haha.. rasa tak adil tuk baby dan abang.. abang mika dulu awal2 mama dah tulis.. takpe mama try recall balik setiap kali check up dan moment2 kamu berada di dalam rahim... semoga mama rajin menulis lagi... :) apapun TQ semua atas doa2 kalian.. Moga Allah membalasnya...:)

18 bebelan kawanku:

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

^________^
tahniah again

dear anies said...

sekali lg tahniah!
rasa2nya puasa kali ni boleh diharungi tak?
hrp2 sihat hingga ke saatnya..
aminnn

Jue said...

alhamdulilah...

lelamaisara said...

Alesya akan dapat geng baru...seronok nye......

alhamdulillah...

Salina@IbuAqil said...

Alhamdulillah!!!!
Walaupun dah lama x jejak sini..
Dan rasanya jadi org yg terakhir tau berita ni..
Ina nak wish TAHNIAH sis..
Happy 4 u..
Alhamdulillah!!!
Moga Allah swt melindungi kalian hgga ke akhirnya..
Amin!!!!!!!
TC sis.. ;)

SSulieana said...

tetiba x sabar pulak nk tau jantina baby tu...xpe x kesah la kan girl ke boy janji baby sihat walafiat...

eima said...

gembiranya aku membaca entry ni ... tak terhingga tau ...
klu itu rezekinya even kita melasak ia tetap kukuh didalam...alhamdulillah

jg diri tau ...mkn byk2 ....

Nur-nba said...

Salam.
Tahniah Eeda.. Semoga kandungan kali dalam keadaan yang baik2 sahaja.. Moga semuanya dipermudahkan.. Banyakkan buat solat hajat dan lakukan amalan2 yg digalakkan bagi ibu2 mengandung.. Tumpang gembira membaca berita ni..

eija_sweetmama said...

Alhamdulillah,
Sudah nak masuk 6 bulan, Tahniah ieda, tumpang happy :))

nad said...

menitis air mata saya kak masa baca entry ni..
air mata gembira
taktau nape, terasa gembira sangat utk akak n family
saya mcm dapat rasa ketabahan akak mengharungi 4x keguguran tu..

ya Allah, biar la kandungan ini membsar dgn sehat dan selamat..semoga ia menjadi 1 kegembiraan buat kak eda n kluarga..aminnn

Ibu Lala said...

Jelesnye...

Tahniah. Jaga kandungan baik baik. Jangan aktif sangat.

isya said...

tahniah lg sekali lg ida.. semoga dipermudahkan semuanya... ;)

Ardini Humaira said...

tahniah kak :)
waaaa yang ke-6 dah... bestnye

Unknown said...

alhamdulillah..tahniah sis!
seronoknyerr..mika pon da besar kan..just nice! nk timang baby lagik..;)

yusrina said...

tahniah sis. Alhamdulillah...

yatie chomeyl said...

I dh lama tahu sbb hari tu kan ida bgtau. Alhamdulillah, kali ni pun baby kita hampir sebaya jugak. sama2 kita jaga kandungan kita baik2 ye.. :)

AdaM Hawa said...

Alhamdulillah.. Syukur.. jeles erk abg mika.. semoga dipermudahkan segalanya.. jaga diri elok2.. ;)

Unknown said...

alhamdulillah...congrats sis:)lama nan xjengok mika:)

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Exchange LINK...

    Your Link/

Disclaimer

Dilarang mengambil apa-apa jenis bentuk peniruan di dalam blog ini tanpa persetujuan tuan Tanah ya.
 
Copyright 2014 Reserved to Lakaran Hatii © Design By Cik Nurfarah